Městské války - Runový meč

Jak jsem psal už u Zlatého kříže, trilogie Městské války je mým hlavním projektem. Runový meč právě vyšel u nakladatelství Argo a poslední závěrečný díl bude následovat na Vánoce 2010. Knížka vychází vázaná jako hardback s přebalem. Za malbou na obálce stojí opět Jiří Husák, mým redaktorem byl Jirka Popiolek. 

V Runovém meči se setkává příběh Zlatého kříže a Labyrintu, z mého on-line románu se tak stává předehra k sáze Městských válek. Kromě Václava s Patrikem Dodnarem, Krajcem, Prahou a Svratkou se také setkáte se Zdenalem, Kořínkem, Sedmtři a dalšími známými z Labyrintu. Sám jsem zvědavý, jak nakonec tenhle koktejl dopadne. Na to jako obykle odpoví až čtenáři.

RUNOVY MEC - Mestske valky 2

Oficiální anotace:

Vítejte v příběhu, kde česká a moravská města ožívají. Praha krvácí a slábne. Její věrní umírají. Václav, který ještě nedávno netušil o existenci tajného světa, je možná poslední nadějí velkoměsta. Přestože se zdálo, že je všem jen na obtíž, nevzdal se tam, kde jiní víru ztratili. Dokázal přežít,
kde jiní padli. Musí zjistit, kdo stojí za spiknutím, které Praze podřezává žíly.
Času ubývá...
Spolu s Patrikem Dodnarem přichází Václav pátrat po zrádci do říše brněnského Draka. V patách je mu Démon i smrtící agenti. Brno
mobilizuje své Občany i drakoniány, do víru událostí se zamíchají Ostrava,
Plzeň, Vysoké Mýto a mnoho dalších. Blíží se zasedání Rady měst. Napětí
vzrůstá. Podezření je všudypřítomné – stačí jen jiskra, aby vypukla válka.
Času stále ubývá…
Runový meč je druhý díl trilogie městské fantasy ze současné České republiky.

Část 1:



Část 2:


 

Recenze:

PřílohaVelikost
recenze_Sarden_DPS.pdf188.4 KB
recenze_FantasyPlanet_PLzicarova.pdf85.22 KB
recenze_Score_Fajkus.JPG346.34 KB
recenze_Pevnost_MBehounkova.JPG505.46 KB
recenze_Fantasya_LKysa.pdf376.15 KB
recenze_Topzine_JEhrenberger.pdf70.29 KB
recenze_Camelot_JCepnik.pdf46.21 KB

Komentáře

Hrdinové z Labyrintu

Hrdinové z Labyrintu zapadají do světa Městských válek naprosto skvěle. Také zázemí všech postav získává na plasticitě a okruh souvislostí, někdy čekaných a mnohdy nečekaných, se příjemně rozšiřuje. Historická fakta prolínají do fantasy, takže z knihy se stává jakýsi fantasy cestopis po Čechách :-) Další rovinou jsou různé popkulturní odkazy. Například elf, milující dílo Tolkiena a Sapkowského a hrající si na Pána prstenů, jenž má dveře do bytu v brněnském paneláku upravené na způsob brány Morie a pravidelně dochází do knihkupectví Brloh, tak ten mě opravdu dostal :-)))

i tady slintám... :D už

i tady slintám... :D už jen 1 hodina, 36 a pár kočičích....

Tak jsem dočetla...

... a vážně se dobře bavila.
Přišlo mi to mnohem ucelenější než první díl, bez zbytečných prostojů, se skvělým spádem. Doufám, že tuto stoupající linii si Městské války podrží i do dílu třetího!

Jo, a fakt mě rozesmál Stefan Davidovič v seznamu vojáků řipské bitvy... Možná tam jsou i další, které neznám...?

Re: Elissa

"velikonočních vajíček" tam je schovaných poměrně dost, ale jsou napsané tak, aby nerušili čtenáře, pokud dané subjekty či objekty nezná :-)

Dočetl jsem už před

Dočetl jsem už před časem, od té doby o knize přemýšlím a také o tom, jak popsat svůj dojem. Přečetl jsem ji s jedním nadechnutím ve dvou dnech, děj je strhující a naprosto mne pohltil, bravo. Asi nejlepší mi přišla část s hledáním Bruncvíka, líbil se mi takový ten "nefilmový realismus" (nebo to byl jen můj dojem? přeci jen kukabus serfoval jak Legolas), Václavovo střízlivění z adrenalinu atd. Nápadité bylo podzemí Brna, ostatně podobné vize jsou, Pavle, jednou z Tvých nejsilnějších stránek (zajímalo by mne, máš už reakce nějakých Brňáků?). Byť jsem odpůrcem oživování postav, i resustitace Itivana se mi zdá celkem v pořádku (když už to muselo být, jinak trvám na svém - pokud nechceš, aby Ti někdo v knize zemřel, tak ho prostě nezabíjej!). Pokud bych měl srovnat Runový meč s předchozím dílem, trochu mi tu chyběla nějaká ta snovější scéna (v Zlatém kříži třeba setkání se Svratkou a jejími lidmi, pobyt v jeskyni s vlky ...) nebo třeba setkání s lokální pověstí/legendou, ale to je asi jen můj osobní vkus na způsob okořenění hotového základu. Přejdu k prvnímu "ale".
Nevím, jestli je to Tvůj úmysl (a bude to mít později nějaký význam) nebo jestli se to nějak posunulo samo, ale pustil jsi do systému živých měst mnohem silněji (ve srovnání se Zlatým křížem) realitu. Městská policie je najednou problém. Překročit lidský zákon je pro občana (navzdory Patrikově tvrzení) vážná komplikace. Zmizela Ti taková ta neviditelnost občana pro reálný svět, člověk si najednou klade otázku, proč města víc nevyužívají daleko víc infrastrukturu moderní společnosti (mohou-li využít policie k uzávěrce výjezdu z města, proč neovládnou mocenská centra země/světa absolutně? - vládu, armádu, tajné služby, parlamenty, vědu ...). Proč pak hlídat cedule trollem a ne kamerovým systémem?
A s tím souvisí otázka - jak to všechno utajit (neúspěšný zásah speckomanda, nedopadeného nebezpečného vraha, o kterém by musely noviny psát v půlce Evropy a dokonce tažení dvou armád a jejich bitvu v poměrně frekventovaném místě? - to je už něco jiného než noční střet rytíře s démonem).

A druhé "ale" - Mýto. Zpracované je skvěle, jak od místního (oděrky jsem našel dva a naprosto minimální - muzejní aerovka není kávově hnědá, ale tmavě zelená a před starou radnicí není žádný parčík - možná jsi měl na mysli stromy ve středu náměstí, ale to jsou památné lípy s upraveným záhonkem, rozhodně tam nejde sedět na trávě na zemi). To "ale" se týká něčeho jiného. Zdá se mi, že se snažíš vtěsnat do několika dialogů co nejvíc z historie a reálií města. V konečném efektu tak během obyčejného rozhovoru postavy najednou jakoby vypnou a následuje dvou - třívětá minipřednášečka na téma vznik města, historičnost věží atd., tedy že ústy postav něco dovysvětlováváš. A mám nepříjemný pocit, Pavle, že je to moje vina, že jsem Tě tak trochu demagogicky zmanipuloval svou ódou a v koutku duše Tě (asi je to sebepřeceňující názor, omlouvám se) dokonce podezírám, že jsi u psaní o Mýtu občas pomyslel na mne ve stylu "aby ten patriotický šťoura byl spokojený, že jsem mu toho tam dal dostatek". Ano, asi jako každý jsem se snažil Ti toho tam podsunout co nejvíce a teď mne trápí nejistota, jestli jsem Ti tím opravdu prospěl.

Ale jinak sdílím názor s ostatními - skvělé a poutavé čtení, jsem napjatý, jak to ve třetím díle všechno vyřešíš a co města na zradu královny. Dokážou ji přemoci? Až ji přemohou, co potom? Lze situaci vůbec normalizovat do předchozích kolejí? Tak, papír a tužku do ruky a píšeme, píšeme!

Souhlasím se Zdenkem

Také jsem trochu znejistěl v tom, jak funguje mechanismus ovládání reálných mocenských struktur mýtickými archetypy měst. A jak se důsledky magických bitev prezentují na veřejnosti? Jako ničivá bouře, tornádo, povodeň či jiná katastrofa? Myslím, že nějaké náznaky v tomhle smyslu tam jsou. A doufám, že ve třetím dílu to bude ještě zřetelnější.

Odpověď

Díky za velmi zajímavé komentáře. Pokusím se odpovědět postupně.
1) Poetických pasáží je v Runovém meči opravdu trochu méně. Je to způsobené tím, že Zlatý kříž jsem psal hned po Jméně korábu a nešlo zkrátka a dobře otočit o 180 stupňů (nedokázal jsem to, ale ani jsem se o to nesnažil). Potom jsem napsal Labyrint a teprve potom přišel Runový meč. Vím, že obecně čtenáři a někteří kritici ty lyrické pasáže knížce vytýkali, že zpomalují vyprávění atd. Já se své lyriky nevzdávám, to v žádném případě, ale už ji nepoužívám tolik, ale hledám si jen situace, do kterých se snad hodí. U RM jsem se možná více zaměřil na vyprávění příběhu.
2) "teorie spiknutí" - v každé městské fantasy musí autor řešit problém, jak je to možné, že se odehrává v našem městě něco podivného a nikdo o tom nemá tušení. Nabízí se několik řešení - zahrát to do nějakého podzemního světa, do kterého hrdina propadne škvírou mezi realitami (a připravit se tím o spoustu napojení na aktuální dění) nebo celý příběh podržet pod pokličkou a dělat, že o "tajemných událostech" běžní lidé nevědí. Problém spočívá ve chvíli, kdy autor potřebuje rozehrát epičtější střety atd. Já jsem si to pro sebe vyřešil. V rámci autorské licence důvěry mezi čtenářem a spisovatelem očekávám, že mi čtenář odpustí nějaké menší události (souboj na stěně popelářského auta), ale neočekávám, že by města dokázala zakrýt třeba bitvu. Počítám s tím, že "krytí" bude provalo, ve skutečnosti se to na konci posledního dílu jednoznačně děje. Možná u předtím na veřejnost prosakují zprávy, ve vesnicích probíhala živá debata o tom, jací blázniví šermíři jim obsadili les, jen se tomu nevěnuje příběh, který popisuji z pohledu hrdinů, a ti to v tu chvíli neřešili. Možná že třetí díl nabídne nějaký větší nadhled na situaci, ale nechtěl bych jít do globálních celků, protože ty bourají každou fantastickou konstrukci, protože zkrátka a dobře, to nebude působit tak uvěřitelně, jako když popisuje člověk děj blízkou kamerou, zaměřenou na bezprostřední dění v okolí hrdinů.
3) ohledně Vysokého Mýta a některých vzdělávacích pasáží. Na to mě trochu přivedl Tom Němec, který mi říkal, že by nebylo špatné, kdyby se z té knížky čtenář i něco dozvěděl (např. o tom daném městě, místě). Pokud to ale při čtení ruší, je to moje chyba a určitě ne vás, patriotů. :)

blízká kamera

to je dobrá poznámka.. do třetího dílu možná jednu, dvě scény, na uklidnění zvídavosti (třeba něco jako ty strejce a rytíře v lese, nebo nějakou kauzu co proběhla v novinách - "Rekonstrukce bitvy o Říp!" hlásají titulky, "Bitva o Říp? Co to melete?" ptá se historik, "Mlčte!" říkají noviny :-) ), ale zas aby nepůsobily vyloženě vykonstruovaně, měl by přes ně "přeběhnout" samotný příběh. a pokud jinak podržíš tu "blízkou kameru", nelze si vlastně na nic stěžovat - hrdinové prostě měli moc práce se stínáním nepřátelských krků, aby se nervovali, co na to řekne paní Kropáčková, až se ráno probudí a pod okny jí bude ležet bezhlavý a posekaný pekelný pes :-)

lyrické pasáže

Jen bych ráda vyjádřila souhlas se Zdeňkem, co se týče těch lyrických pasáží, protože scény se Swrotkou byly ve Zlatém kříži podle mě jedny z nejhezčích, stejně tak jako jakékoli scény s vlky. Ale chápu, že pokud byl Runový meč napsán po Labyrintu, na lyriku tam asi nebyl moc prostor.

:-)

S tou lyrikou je to těžká věc. Mám ji v sobě, nemůžu prostě říct: Teď ne! ale na druhou stranu někdy zdržovala dynamiku scén. Rád budu psát lyrické scény dál, jenom musím lépe vybírat místa, kam se hodí. Určitě se jí ale nevzdávám, chraň Bůh. Je to asi to nejlepší, co umím :)

teď jsem zjistil, že jsem napsal téměř to samé v komentáři výše, ale nešť... :)

add :-)

a já jsem teď zjistila, že jsem přes psaní o lyrických pasážích úplně zapomněla napsat, jak hrozně se mi Runový meč líbil. Zrada Prahy mě vyrazila dech, popis konce měst (hlavně mého rodného Kladna)byl fakt sugestivní a drsný a moment, kdy Václav vyjde z rotundy a vidí tu spoušť a mluví s Prahou mě regulerně rozbrečel.
A mimochodem, výborně napsané scény s Rézou:-)
A epilog? Skvělý, už se teším na 3.díl.
Tleskám.

:)

Claire: Děkuji :) zkusím nějaká pěkná překvapení připravit i pro závěrečný díl.

Skvělé!

Před pár dny (sic!) jsem dočetl Runový meč. Asi se mi líbil víc než první díl, četl se opravdu jedním dechem. Vysvětlení celého prvního dílu jako promyšleného plánu Prahy je opravdu perfektní nápad (předpokládám, že jsi to měl promyšlené již při psaní Zlatého kříže), akorát si marně lámu hlavu, jak to může skončit. V normální fantasy by třetí díl byl o tom, jak spojená města společně po velkých obtížích porazí zlou Prahu a navždy ji zničí, ale takový konec podle mě není možný. Podle mě celý příběh musí skončit v podstatě obnovením statu quo nebo jedině snad zánikem všech měst. Také pořád nechci věřit, že ty, jako rodilý Pražák, uděláš ze svého města takovou potvoru. No, jsem velmi zvědav. :-)

Setkání s postavami s Labyrintu bylo také velmi přijemné. Labyrint se tím vlastně stal takovým jedenapůltým dílem Městských válek.

Během četby mi přišly na mysl obdobně věci jako Zdeňkovi či Otomarovi. Já jsem si to pro sebe vysvětlil trochu ve stylu Harryho Pottera či Denní hlídky, kde magický svět také dost výrazně zasahuje do našeho světa, ale díky svým schopnostem to vždycky nějak zaretušuje. Pro města by to také neměl být problém. Je tam pár vět (jako třeba, že města rozhodla o výsledku voleb do horní komory parlamentu), která dávají tušit, že města mají moc ovlivňovat myšlení lidí, čehož pouze dobrovolně moc nevyužívají, ale když je potřeba, přinutí lidi nevidět, co vidí, či zapomenout, co viděli.

Pak jsem si taky udělal takovou představu o vztahu měst a lidí, kteří v něm žijí. Např. Karlsbad má místo jednoho oka objektiv. To není proto, že se v Karlových Varech koná filmový festival a on se tomu přizpůsobil, ale naopak. Karlsbad se začal zajímat o film, místo jednoho oka si dal objektiv, a proto lidé v Karlových Varech začali pořádat filmové festivaly.

A pak mám jednu osobní výtku (ale, prosím, nebrat příliš vážně :-). Pocházím z Ústí nad Labem. Ústí je tam zmíněno jednou jedinkrát a to ještě zcela okrajově. Nevím, jak daleko je třetí díl a jestli má cenu, kdybych zkusil Ústí ztvárnit v Radě měst, jestli by mělo šanci se ještě dostat do knížky.

Každopádně se moc těším.

Milý Martine

má to cenu! Je sice poslední chvíle, ale klidně se do Ústí pusť! Máš slušnou šance, že se přinejmenším něčím budu inspirovat. Budu se tedy těšit na další živé Město do naší rodinky ;-)

A co se týče ostatního...

zajímavé nápady, zajímavý pohled. K vývoji příběhu se pochopitelně nebudu vyjadřovat, snad jen mohu prozradit, že neplánuju ani jednu ze zmíněných variant. :)) A teď babi raď.

Dnes

moje žena v knihovně narazila na paní, kterou rozčílilo, že Zlatý kříž je v jiné polici než Runový meč a že marně hledá druhý díl. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby oné paní nebylo +/- 70 let. Své zvěčnění si Mýto uvědomuje pomalu, ale je to proces na vzestupu.

:-)

Zdenku, už teď vím, že Mýto sehraje velkou roli i ve třetím díle. Holt Osvoboditel měst nemůže být lehce zapomenut. Na druhou stranu je to i role nezáviděníhodná... Snad mohu prozradit první slova Svatého kopí... /pokud tedy zůstanou na svém místě/

"Město hoří."

Vysoké Mýto

má za sebou desítky požárů. Nějaký článek o nich je tady (str. 12)
http://www.vysoke-myto.cz/portal/images/stories/vz2-20111.pdf

tematický obrázek

Anketa

Shout Box

Rail Balco: Hezky Yenn, jen tak dál! :)) (tyhle chaty v shoutboxu s roční pauzou mě strašně baví :)))
Yenn: Raile, vítězíš ale jsem to v patách ;) 8 let 25 týdnů!
Rail Balco: DEJFE 8 let 28 tejdnu!!! nemas nedas nesnaz se!!
Jajoch: Tady je ale velmi mrtvo. Chápu, že k tomu obálka Vězněné takřka vyzývá, ale... nemělo by se tu něco dít? :)
Pavel Renčín: Ahoj Jajochu. Už několikrát jsem chtěl odepsat, tak snad aspoň po té strašné době :) - ANO, další román je skoro hotový!
Jajoch: Po dlouhé době jsem sem zavítal... přidám se k obecnému chlubení se: 7 let a 4 týdny...:) Pavle, pracuješ teď na něčem?
poky.mn: 6let a 24 týdnů :oD
erumoico: 6 let 12 týdnů :)
Rail Balco: hahaa dejfe, dohanim te! 5 a 45 tydnu!
DejF: 6 let 4 týdny, už je to sice pár let trochu jako klinická smrt, ale stejně se cítím starej :-)

RSS kanál

Syndikovat obsah

Kdo je online

Momentálně je online 0 uživatelů a 20 hostů.
(c) Pavel Renčín 2007